Design
Kattintson, hogy lássa a tartalmat.
Minden információ megjelenítése.
Elrejtés.
Üléscső-szög:
71 és 74 fok között. Ez a paraméter határozza meg a kerékpáros helyzetét az irányításhoz és hajtáshoz viszonyítva. Minél meredekebb ez a szög, annál agresszívabb helyzetben van a „pilóta”. Ez növeli a hajtási teljesítményt, de nagyobb megterhelést jelent a karok számára, valamint alacsonyabb kormánymagasságot igényel. Éppen ezért a szabadidős kerékpárjaink laposabb üléscső-szöggel készülnek, hogy a felhasználó minél egyenesebb helyzetben üljön a kerékpáron.
Fejcső-szög:
A villa előrenyúlásával együtt befolyásolják a stabilitást és manőverezhetőséget. A meredekebb fejcső-szög (72-74 fok) esetén a kerékpár egy kicsit élénkebb, és kevesebb erőfeszítést igényel a kormányzás. A laposabb szög (67-70 fok) esetén a kormányzás kevésbé direkt és növekszik a stabilitás. Ez utóbbi fontos jellemzője a hegyi- és városi kerékpároknak.
Tényleges felsőcső-hossz:
Ez változik a kerékpár méretétől függően, és kihatással van a kerékpáros pozíciójára. Ezt önmagában nem, csak a kerékpár egyéb paramétereinek figyelembe vételével lehet elemezni. A tényleges felsőcső-hossz két különböző üléscső-szög esetén teljesen eltérő, a felhasználó pozíciója teljesen különböző. Ennek az optimális mérete együtt változik a felhasznált kormánnyal és kormányszárral.
Láncvilla-hossz:
Ez a középcsapágy és a hátsó tengely közötti távolság. Ez határozza meg a tengelytávot, így befolyásolja a kerékpár kezelhetőségét és különösen a kerékpáros súlypontját az első- és hátsó kerék között. Minél rövidebb ez a távolság, annál fordulékonyabb a kerékpár, valamint növeli a stabilitást és nagyobb tapadást biztosít nagy sebességnél esetén.
Villahossz:
Teleszkópos villás kerékpárok esetén ez dinamikusan változik: minden 20 mm villahossz-változás 18 fokkal befolyásolja az üléscső- és fejcső-szöget.
Nyeregvázcső-hossz:
Ez határozza meg a kerékpár névleges méretét. Azonban ez elsősorban attól függ, hogy milyen típusú kerékpárról van szó, így csak váz méret. A mountain bike-oknak viszonylag rövidebb ez a hossza, hogy jobb manőverezhetőséget biztosítson. Városi, túra és országúti kerékpárok esetén ez nem annyira fontos, így ott magasabb vázakkal találkozunk.
Középcsapágy-beejtés:
ez a középcsapágy középvonala és az első-hátsó tengelyt összekötő vonal között különbséget jelenti. Meghatározza a középcsapágy magasságát a talajhoz viszonyítva. Függ a kerékpár típusától és a kerék méretétől is. Nagyobb kerékméret esetén a középcsapágy beejtése növekszik, ezáltal alacsonyabbra kerül a súlypont, és növekszik a stabilitás kanyarodáskor. Fontos megjegyezni, hogy ez a paraméter a hátsó felfüggesztés mozgásakor szintén változik.
Villaelőrenyúlás:
Fontos része a kerékpár geometriájának. Ez a fejcső szögének középvonala és az első tengely közötti merőleges távolság. Minél nagyobb ez paraméter a kormányzás annál lassabbá válik.